27.12.2010

Photoshop lisenssin vaihtorumba Windowsista Macciin

Ostin vanhan pöytäkone pc:n tilalle Macbook Pro läppärin. Ennen ostopäätöstä tutkin kuvankäsittelyssä käyttämieni ohjelmien, Adobe Photoshop CS4 ja Lightroom 2, toimivuutta Macissä. Selvisi, että Lightroom ohjelman voisin asentaa sellaisenaan Macciin, mutta Photoshop pitäisi vaihtaa Mac yhteensopivaksi.

Aluksi selvittelin netistä, mitä vaihto vaatisi, jonka jälkeen soitin Suomen Adobelle hoitaakseni asian. Adobelta kuitenkin kerrottiin, ettei vaihto onnistuisi ostamatta uusinta photoshop päivitystä, sillä käyttämäni versio oli uusinta CS5:sta edeltävä. Adobelta neuvottiin hankkimaan reilu 200 euroa maksava päivitys uusimpaan versioon. Ei siis auttanut kuin hankkia CS4 -> CS5 päivitys.

Päivityksen saatuani soitin jälleen Suomen adoben asiakastukeen vaihtaakseni photoshopin käyttöalustan Windowsista Macciin. Asia ei kuitenkaan sujunut aivan suunnitellusti. Asiakastuessa vastannut henkilö kertoi, ettei alustan vaihto onnistuisi, sillä olin ostanut päivityksen jälleenmyyjän kautta ja hänen mukaansa he pystyvät vaihtamaan ohjelman Mac versioon vain, jos olisin ostanut päivityksen suoraan Adobelta. En voinut oikein uskoa tuota ja pitkään ihmettelin asiaa hänelle. Varsinkin kuin n. viikko sitten samasta asiakastuesta oli kehoitettu hankkimaan uusin päivitys, jotta vaihto onnistuisi, eikö silloin ollut mitään puhetta, että päivitys tulisi hankkia suoraan Adobelta. Asiakastukeen soitettaessa automaatti ilmoittaa, että puhelut nauhoitetaan asiakastyytyväisyyden takaamiseksi. Kysyin löytyisikö aikaisempi puheluni asiakastukeen, jotta he voisivat tarkistaa, mitä olivat minulle neuvoneet. Puheluita säilytetään kuulemma vain vuorokausi, joten aikaisempaa puheluani ei enää löytynyt.

Asiassa on kaksi mielenkiintoista yksityiskohtaa: 1. Suomen Adobe neuvoi toimimaan, kuten tein, mutta eivät pystyneet toiminaan, kuten olivat luvanneet. 2. Suomen Adobe asettaa itse myymänsä tuotteet eri asemaan jälleenmyyjien myymiin tuotteisiin verrattuna, sillä he kieltäytyivät vaihtamasta jälleenmyyjältä ostamaani Windows versiota Mac yhteensopivaksi, mutta heidän kautta ostetun he olisivat suostuneet vaihtamaan.

En tyytynyt Suomen Adobelta saamaani vastaukseen, joten menin adobe.com verkkosivuille, jonne annoin yhteystietoni ja soittopyynnön. Minuutin päästä puhelimeni soi ja Adoben kansainvälisessä asiakaspalvelusta tuli itselleni iloinen uutinen: vaihto olisi mahdollinen ilman sen kummempia selvityksiä. Asia siis ratkesi lopulta niin, että Adoben kansainvälisen asiakaspalvelun kautta CS5 päivitykseni sarjanumero mitätöitiin ja he lähettivät minulle Mac yhteensopivan version, josta maksoin postikuluja vajaa 10 euroa. Kiitin asiakastukea ja kerroin, mitä Suomen asiakastuessa oli kerrottu.

Suomen Adoben kannattaisi selvittää itselleen ja asiakaspalvelijoilleen Adoben toimintaperiaatteet tämänkaltaisissa tilanteissa. Viimeisen Suomen Adoben puhelun jälkeen olisin ollut valmis luopumaan koko Photoshopista, jos sille löytyisi varteenotettava vaihtoehto. Sen verran kovasti otti päähän tilanne, jossa heidän neuvojensa mukaan toimien olisin joutunut ostamaan vielä erikseen Mac päivityksen, eli käyttämään n. 250 euroa lisää saadakseni ohjelman toimimaan uudessa läppärissäni

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Melkein voisin sanoa laadukkaaksi toiminnaksi Adoben puolelta;) Ei varmaankaan kannate ihmetellä Adoben puolella jos asiakkaat alkavat karkailla:D T: Juha I